Мотивація навчальної діяльності

Червоноградська гімназія
Червоноградської міської ради Львівської області








МАТЕРІАЛИ
ВЛАСНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
З ПРОБЛЕМИ
«Мотивація навчальної діяльності учнів як важливий фактор формування мовно-літературних компетентностей гімназистів»







Плитяк Оксана Ярославівна,
вчитель української мови
та літератури














Повноцінними є тільки ті знання,
Які дитина здобула власною активністю.
Йоганн Песталоцці

Українська мова та література – це не лише навчальні предмети, а й засіб пізнання світу, вивчення інших предметів, комунікації, сприйняття досвіду, культури рідного народу та людства вцілому. Сучасне суспільство потребує високоосвічених, інтелектуально розвинених, а особливо відданих своїй державі громадян, що легко і вільно можуть спілкуватися між собою, утверджуючи статус української мови як рідної й державної.
Свідомість, міцність і глибина знань учнів з української мови та літератури перебувають у прямій залежності від активної зацікавленості предмету, бажанням досконало знати його, тобто від рівня мотивації учнів до вивчення предмету. Саме від рівня мотивації школяра залежить його успішність, бажання і здатність навчатися протягом усього життя. А це важливо, адже згідно із сучасними дослідженнями, результати діяльності людини тільки на 20% залежать від інтелекту, а на 70-80% від рівня мотивації.
Мотивацію в науковій літературі визначають як певні психічні явища, що спонукають до виконання тієї чи іншої дії, вчинку, зумовлюють активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату.
Добовицька Т. характеризує зовнішню і внутрішню мотивацію. Зовнішні мотиви визначаються тим, що засвоєння змісту навчального предмета не є метою навчання учня, а виступає засобом досягнення інших цілей (високі оцінки в атестаті, похвала від батьків, змагальність з однокласниками, потреба їхнього визнання тощо). При зовнішній мотивації учень як правило відчужений від процесу навчання, виявляє пасивність, не відчуває сенсу діяльності або ж вона вимушена. А внутрішні мотиви визначаються особистісно значущими інтересами, зумовлені пізнавальними потребами учня, задоволенням, яке він отримує від процесу пізнання та реалізації свого особистісного потенціалу. Домінування внутрішніх мотивів виявляється у високій пізнавальній діяльності, активності в процесі навчання, під час якого засвоєння навчального матеріалу є і мотивом і ціллю, а учень відчуває, розумово працюючи, емоційне задоволення, що є основою саморозвитку та самореалізації. [1. cт. 17]
Мотивація є фактором, що формує компетентності учнів. Поняття «компетентність» (лат. сompetens – відповідний, здібний) означає коло повноважень будь-якої особи; володіння знаннями, досвідом у певній галузі.

За новим Державним стандартом освітньої галузі «Мови та літератури» сказано: «Формування стійкої мотивації до вивчення української мови і літератури, любові до української мови і культури є одним із пріоритетним завдань». На уроках української мови та літератури формуються такі предметні компетентності, як мовленнєва, мовна, соціокультурна, діяльнісна, літературна, комунікативна. Надпредметна – комунікативна компетентність.
Комунікативна компетентність – володіння методами, прийомами взаємодії з оточуючими, здатність орієнтуватися в різних ситуаціях спілкування, вміння вступати в комунікацію, бути зрозумілим, спілкування без обмежень.
Саме тому мотивація на уроках української мови та літератури – це потреби, інтереси, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в школяра навчальної ініціативи й любові до предмета, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.
Висловлюючись метафорично, мотивацію в навчанні ми можемо вважати вершиною під назвою УСПІХ. Природа успіху така, що, відчувши його солодкий смак один раз, людина прагне відчувати його щоразу.
Шкільна діяльність для різних дітей має різний зміст. Для одних вона є засобом отримати похвалу батьків, сподобатися вчителеві (зовнішня мотивація), для інших – це проникнення в суспільне життя, самореалізація особистості (внутрішня мотивація). Мотиви навчання не повинні бути пасивними і споглядальними, вони передусім мають базуватися на активному інтересі до того, що є предметом вивчення.
По суті існує два способи мотивувати дітей вчитися, активно працювати на уроках, читати – через активізацію зовнішньої та внутрішньої мотивації.
На жаль, не існує єдиної магічної формули для мотивації учнів. На неї впливають  багато чинників: інтерес до предмета, усвідомлення його корисності, прагнення до успіху, впевненість і почуття власної гідності, наполегливість, терпіння, врешті-решт подобається чи не подобається вчителю. І, звичайно ж, всі учні мають різні потреби й бажання.
З метою урахування потреб учнів у мовно-літературних компетентностях, особливо у старших класах, ставлю завдання проаналізувати рівень мотивації, щоби підтримувати його належним чином.
У тісній співпраці із психологом гімназії проведено діагностику навчально-пізнавальної діяльності учнів:анкетування,бесіди,створено порівняльні діаграми із проблеми визначення мотиваційного рівня у дітей однієї паралелі в різні вікові періоди (додаток 1). Зроблено відповідні висновки щодо потреби зовнішнього впливу на мотивацію навчальної діяльності учнів у 7-8 класах, оскільки у цій віковій категорії прослідковується різкий спад внутрішньої мотивації. Це і стало причиною обрання даної методичної проблеми і пошуку шляхів її вирішення.
Мета: на основі науково-психологічного аналізу рівня мотивації учнів підібрати мовно-літературний матеріал, форми, методи, технології, що підвищують пізнавальний інтерес і стимулюють потребу у формуванні компетентностей.
Поставлена мета  передбачає такі завдання:
- широко практикувати методи стимулювання та мотивації навчальної діяльності;
- використовувати  прийоми, характерні для методів стимулювання та мотивації навчальної діяльності;
- розробити  дидактичний матеріал ,що сприяє розкриттю внутрішнього потенціалу учнів.
У методиці виділяють п’ ять основних методів стимулювання та мотивації навчальної діяльності.[3.]

з/п
Методи стимулювання та мотивації навчальної діяльності (впливають на активізацію внутрішньої мотивації)

Прийоми
1.
Метод емоційного стимулювання у поєднанні зі словесним методом
Прийоми зацікавлення, здивування:
·    наведення цікавих прикладів,  парадоксальних фактів;
·    аналіз уривків із художньої літератури про життя й діяльність видатних науковців і громадських діячів;
·    цікаві аналогії;
·    порівняння наукових і народних тлумачень окремих мовних явищ;
·    створення ситуації новизни, інформування про сучасні наукові дослідження
2.
Проблемно-пошукові
·    створення проблемної ситуації (порівняння навчальних об’єктів, виділення суттєвих ознак, групування, класифікація, узагальнення, визначення протиріч тощо);
·    «мозкова атака»;
·    дослідницькі, прикладні, творчі, інформаційні проекти

3.

Методи, які стимулюють пізнавальні запитання учнів
·    незакінчені завдання, тексти, які спонукають учнів ставити запитання або шукати правильних шляхів виконання; розподільчі диктанти,вправи з ключами.
·    запитання спрямовані на отримання додаткової інформації
4.
Методи, що стимулюють ініціативу учнів
·    самостійне творче складання   завдання;
·    самостійне складання завдань за аналогією на новому змісті;
·    пошук аналогів у повсякденному житті
5.
Методи, що стимулюють ініціативу, яка проявляється під час діяльності
·    прийом навмисних помилок;
·    прийом спільного з учителем пошуку           розв’язання проблеми;
·    прийом «лабіринту», кросворди.
·    прийом виконання практичних завдань

Саме ці, перелічені вище методи та прийоми, забезпечують засвоєння інформації учнями в активній діяльності, використовуючи їх, розробляю та проводжу уроки української мови та літератури, що дає змогу максимально мотивувати учнів до вивчення цих предметів. Наведу декілька прикладів використання таких методів.
На уроках української мови під час активізації знань учнів та вивчення нового матеріалу використовую проблемні ситуації із подоланням труднощів.
1.     Проблемна ситуація із подоланням труднощів.
1.1. Фразеологія 5 клас.
Прочитайте 2 речення, визначте, чим відрізняється значення словосполучення «пекти раки».
1.На березі річки ми всією компанією пекли раки.
2. Не виконавши домашнього завдання, Василько тепер пік раки.
Для учнів середньої ланки використовую такі проблемні завдання:
Назвіть фразеологізм, у яких використовують слово сонце або похідні від нього слова. (Місце під сонцем. Сонце заступити. Зайшло сонце навіки. Радий сонце прихилити. Вставати разом із сонцем та ін.) Учні діляться на команди і записують їх, перемагає там команда, яка знайшла найбільше фразеологізмів.
         1.2. Правопис прислівників 7 клас.
Слово вдень в реченнях написано по-різному. Це помилка, чи правильно? (Метод «Займи позицію»).
В день такий розцвітає весна на землі і земля убирається зрання (В. Сосюра).
Вночі всі сплять, а вдень спішать робити (В. Симоненко).
         1.3. Морфологія 6 клас.
Визначити рід підкреслених іменників
Усі радо вітали листоношу
Двері були відчинені навстіж.
Вікна великі і чисті.
         1.4. Вивчення антонімів 5 клас.
Куций хвіст і довгі ноги,
Уночі і вдень – тривоги.
Миру й спокою не знаю,
Всіх боюся й утікаю. (заєць)
Учні відгадують загадку, вчитель підкреслює крейдою різних кольорів пари слів (куций – довгий, уночі – вдень, тривоги – спокою).
«Мозковий штурм»
-         Чому саме ці слова об’ єднано в пари? 
-         Що можна сказати про їх значення?
-         До якої частини мови вони належать?
Таким чином учні самі формулюють правило про антоніми, а потім звіряють його із написаним у підручнику.
Проблемні ситуації найчастіше застосовую на етапі актуалізації знань, оскільки такі завдання мотивують навчальну діяльність учнів, активізують їхній пізнавальний інтерес.
Працючи довгий час з учнями середньої ланки, я зробила висновок, що одним з найбільш дієвих прийомів, які сприяють мотивації на уроках української мови є вправи з ключами та розподільчі диктанти. Прийом цей не новий, але вдало підібраний матеріал таких вправ значно розширює ефективність його використання. Зокрема ключі до вправ водночас можуть бути своєрідними епіграфами до тієї чи іншої мовної теми або самою темою уроку. Такі вправи досить часто складаю сама, іноді користуюсь підручниками з української мови І. П. Ющука, де вміщено багато цікавих і різноманітних такого виду вправ.
2.     Врави з ключами. Їх використання на різних етапах уроку.
2.1. Іменник як частина мови 6 клас.
У першу колонку записати самостійні частини мови, що не є іменниками, у другу – лише іменники.
Очікувати, летів, краса, осяяв, морозець, збирання, листячко, зненацька, шепотів, осика, одягнуло, лісовий, сміх, слизько, лісовик, сльозинка, шовкова, волосинка.
В усіх словах підкресліть другу від початку букву, запишіть прислів я, що утворилося.(Чесне діло роби сміло).
2.2. Повторення вивченого про розряди прикметників 6,10 клас
Розподілити прикметники за розрядами якісні, відносні, присвійні.
Ольжине пальто, ефірне масло, небесне світило, вишнева сорочка, оксамитва тканина, ведмежий барліг, ведмежа послуга, нічна пора, алюмінієвий дріт, Іринин зошит, чиста совість, сливове варення, сорочине гніздо, тітчина книга, ь.
Підкресливши у кожному слові перші літери, у першому слові першої колонки – дві перших літери, учні прочитають вислів: вивчено на совість.
3.          Досить ефективними щодо мотивації навчання є вправи з пропуском (або як їх ще називають «письмо з дірками»).Позитивним у завданні такого типу є те, що вони дозволяють охопити великий обсяг вивчених орфограм та пунктограм.
3.1.               Зі вставлених букв скласти продовження до вислову Тараса Шевченка: «В своїй хаті своя…»
Медаль..он, Філіп...іни, і..раціоналізм, г..речка, пі..версти, пі..дашшя, к..чан, вибр..хувати, про..ьба, завм..рати, прова..ля, б..гатир (багач), ч..пляти, пі..віку, сх...пити, гі..ля, межирі..чя.
(Відповідь: й правда, і сила, і воля).
Мотивують навчальну діяльність учнів лексико-семантичні диктанти, кросворди, переклади текстів з української … українською. (замінивши жаргонну лексику), лінгвістичні казки (Додаток 2).
4.          Випереджувальні завдання
Під час вивчення ділової документацій на уроках розвитку зв язного мовлення можна учням дати завдання: здійснити екскурсію торгівельними точками, офісами, рекламними фірмами, звертаючи увагу на оголошення, рекламні проекти в різних закладах, знайти в них приклади безграмотного вживання мовленнєвих конструкцій. Полюбляють учні складати кросворди, ребуси, лінгвістичні задачі.
Наприклад: відгадайте слово: державна пісня + частина світу (гімн + азія)
Вороняче слово + гральна карта (кар + туз)
5.     Крім того використовую нетрадиційні методи навчання, послуговуючись найцікавішими та найрозумнішими для учнів «Мікрофон», «Мозковий штурм», «робота в групах», «робота в парах», «Знайди позицію», «Згоден – не згоден – обґрунтуй», «Незакінчене речення».
Українська література
Зміст предмета українська література містить величезний матеріал, який сприяє формуванню мотивації до його вивчення.
1.   Мотивації учнів може сприяти нестандартне, інтригуюче формування теми уроку, наприклад:
«Художник, розіп’ятий на хресті політики»
(Життя і творчість В.Винниченка 10 клас)
«З любов ю в серці, з мукою в душі»
(Життя і творчість В. Сосюри 8,10 клас)
«Життя як легенда»
(Життя і творчість Г. Сковороди 9 клас)
«Перший симфоніст української прози»
(Життєвий і творчий шлях П. Рудченка 10 клас)
«Великий обсерватор життя»
(І. Карпенко – Карий)
      2. Бажання ознайомитись з новим для учнів автором чи твором може викликати і вдало підібраний епіграф уроку:
Історії ж бо пишуть на столі –
Ми ж пишем кров ю на своїй землі,
Ми пишем плугом, шаблею мечем
Піснями і невільничим плачем (Л. Костенко)
(При вивченні творів на історичну тематику чи історичних пісень)
Або ж
Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього(М Рильський).
         3. На уроці можуть прозвучати цікаві вислови, які потім мотивують клас визначити тему уроку. Ознайомивши учнів із висловлюванням «Завжди величніша путь на Голгофу, ніж хід тріумфальний» (Леся Українка) – запитую учнів:
-Що ви можете сказати про людину, яка жила за таким принципом? (10 клас) «Що доля нелегка – в цім користь і своя є,
Блаженний сон душі мистецтву не сприяє» (Л. Костенко)
Представник митного контролю, обшукуючи цю людину, запитав, чи є у нього зброя, мужчина спокійно відповів, що є (чим надзвичайно здивував митників) і дістав із кишені піджака ручку, сказав: «Ось моя зброя, яка може бути сильнішою від вашої». (Про М. Коцюбинського 11 клас).
При вивченні творчості І. Я. Франка можна використати такий вислів: «Він сидів на березі річки й плів сіті, не знаю чи потрапила риба в ті сіті, а душу мою він полонив навіки». Наголошую на тому, що і вашу душу полонить творчість цього автора, зачитую уривки творів, вислови відомих людей про Івана Франка, а коли учні здогадуються про кого мова, записуємо тему уроку, або ж вона може бути записана ззаду дошки.
        4. Досить ефективними прийомами мотивації до причитання художнього твору є літературні диктанти.

Крім того, такий прийом дає можливість оцінити  велику кількість учнів, побачити прогалини у їхніх знаннях.
Сприяють мотивації до вивчення української літератури використання елементів інсценізації художніх творів, перегляд слайдів, комп’ ютерних презентацій (створених як вчителем так і учнями) екскурсії до театру (із 9 кл. дивились постановку «Наталки Полтавки» в Оперному театрі м. Львів, постановку «Катерини» Тараса Шевченка та ін.).
Активну роботу над реалізаційного методичної проблеми проводжу в межах гімназійного  клубу «Перлина слова», протягом останніх трьох років. Мої вихованці є активними учасниками та переможцями міських та обласних творчих конкурсів: «Мій перший вірш»(Рожко І), «Розкрилля душі»(Швець Анна), «Весняний легіт»(Жеруха Петро) . Таким чином підвищую рівень зацікавленості учнів українською мовою та літературою і прищеплюю любов до образного рідного слова. Проаналізувавши      результати психологічної діагностики учнів та врахувавши рекомендації психолога, я вирішила зробити урок не лише пізнавальним, інформативним, але й підтримувати у дітей зацікавленість предметом, бажання вивчати щось нове, підвищити у школярів мотивацію до навчання. Шукаючи відповіді на ці питання, я дійшла висновку, що зацікавити, вмотивувати учнів до вивчення предмета можна шляхом уникнення одноманітності, шаблонності в роботі, використання таких форм, методів навчання, які збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів. Крім того, кінцеву мотивацію діти та батьки вбачають у вдалій здачі ЗНО. І на уроках я підтримую цю мотивацію, наголошуючи, що для вдалої здачі ЗНО знання конче потрібні і наводжу відсоткову складову цієї теми. Це стосується також ї ДПА.
         Результативність обраного напрямку у моїй роботі чітко ілюструють діаграми моніторингу навчальних досягнень учнів. (Додаток 3), участь дітей у предметних олімпіадах, конкурсах та пошуково-дослідницьких роботах різних рівнів.
За останні роки збільшилась кількість дітей, які беруть активну участь у підготовці різноманітних проектів.
2011-2012н.р.
1 місце у конкурсі ім. П. Яцика (Бабюк Анна)
2 місце у конкурсі читців творів І. Франка (Сергійчук Теодор)
3 місце у мовно-літературному конкурсі ім.. Т.Шевченка (Матюх Тетяна)
3 місце у мовному конкурсі ім.. П. Яцика (Матюх Тетяна)
2012-2013н.р.
1 місце у мовно-літературному конкурсі ім. Т. Шевченка (Бабюк Анна)
2 місце в обласному конкурсі ім.. Т.Шевченка (Бабюк Анна)
2 місце у конкурсі «Мій перший вірш» (Рожко Ілона)
2 місце у конкурсі творів «Червоноград у серці назавжди» (Процик Анна)
2013-2014н.р.
1 місце у конкурсі пошуково-дослідницьких робіт «Славетні імена України. Б-І. Антонич» (Пістун Христина)
2 місце конкурс читців «Сурми звитяги» (Сергійчук Теодор)
2 місце мовно-літературний конкурс ім.. Т.Шевченка (Бабюк Анна) вона ж була учасником обласного рівня цього  конкурсу.
3 місце у міській олімпіаді з української мови і літератури (Бабюк Анна)
3 місце у конкурсі ім.. П. Яцика (Матюх Тетяна)
3 місце у мовно-літературному конкурсі ім. Т. Шевченка (Матюх Тетяна)
Отже, досягнення мети – це довгий та всеосяжний процес. Але я переконана: допомогти дитині розвинутись у багатогранну особистість, сприяти її саморозвитку та самореалізації можливо. Для цього лише треба твердо йти обраним шляхом. 

7 коментарів:

  1. Як мотивувати дитину до навчання, є поради у №11 журналу "Експеримент"

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже все цікаво мне 60 лет а я всему хочу навчитися у Вас! Дякую!

    ВідповістиВидалити
  3. Дуже все цікаво мне 60 лет а я всему хочу навчитися у Вас! Дякую!

    ВідповістиВидалити
  4. Дуже все цікаво всенауково доступне!

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую! Дуже корисно та цікаво! 18 квітня 2020 рку 18:00

    ВідповістиВидалити